Cvičení s cukrovkou
Cvičení s cukrovkou

Plavání

Plavání je oblíbená pohybová aktivita, která je často doporučována jako velmi vhodné cvičení pro osoby s nadváhou a přidruženými onemocněními. Dochází při něm totiž k odlehčení všech nosných kloubů a zatížení většiny velkých svalů. Je to tedy pohybová aktivita velmi šetrná k celému pohybovému ústrojí. Pozitivně působí i na zvětšování kloubní pohyblivosti, na oběhový i dýchací systém. Práce velkých svalových skupin umožňuje efektivnější využití glukózy v cílových buňkách, podobně jako při jiném typu posilování.

Plavání

Abychom mohli plavání využívat jako formu cvičení pro zdraví, musíme mít aspoň dobře zvládnutou plaveckou techniku. Nestačí se jen 45 minut koupat. Nutné je po tuto dobu plavat, a to s doporučenou intenzitou (při doporučené tepové frekvenci), což ne každý zvládne. Stejně tak je nutná správná technika s pravidelným vydechováním do vody. Vyvarujeme se tak přetěžování svalů v oblasti krční páteře, což je velmi časté při plavání typu „paní radová“. Proto se pobyt ve vodě považuje spíše za výborný regenerační prostředek než za aerobní trénink. Pro zvýšení energetického výdeje je velmi vhodná např. chůze ve vodě, různé hry či vodní cvičení.

Nechoďte plavat sami

Zásady bezpečnosti jsou pro tuto pohybovou aktivitu podobné jako pro ostatní sporty. Zase je vhodnější, když na plavecký bazén půjdete s doprovodem, který je o vašem zdravotním stavu informován. Pokud půjdete sami, vybírejte bazén, který je hlídaný plavčíkem. Další důležitou podmínkou pro bezpečné plavání je nošení vhodného obutí – sandály či pantofle – v okolí bazénu, ve sprchách a šatnách. Jak už bylo řečeno, každé poranění je pro osoby s cukrovkou velmi nebezpečné, zkontrolujte proto po odchodu z bazénu svá chodidla, abyste se ujistili, že nemáte nějakou oděrku.

Pozor na riziko hypoglykemie

Při dlouhodobém plavání, stejně jako při jiné dlouhodobé pohybové aktivitě, se zvyšuje riziko vzniku hypoglykemie. Při jakýchkoliv příznacích únavy okamžitě plavání ukončete a jděte se občerstvit. A nezapomeňte si kontrolovat hodnotu glykemie před i po plavání.

Plavání
Partnerem stránek je VZP ČR.
Cvičení s cukrovkou