Cvičení s cukrovkou
Cvičení s cukrovkou

Nordic walking

Nordic walking neboli severská chůze je o něco intenzivnější odnož kondiční chůze. Jedná se o chůzi s holemi, které jsou velmi podobné klasickým lyžařským holím a které plní podobnou funkci jako při běžeckém lyžování. Dochází tedy k intenzivnějšímu zapojení paží, ramen a zádového svalstva, což umožní odlehčení pohybového aparátu dolních končetin.

Při používání holí se neustále střídá napětí s uvolněním svalstva paží a ramen a tak se zvyšuje prokrvení celé horní části těla. Více zapojených svalů má za následek zvýšení spotřeby energie až o 20 % oproti kondiční chůzi při téměř stejné subjektivní intenzitě. Další výhodou holí je, že zároveň mohou sloužit jako opora v členitém terénu či pro zvýšení jistoty chůze pro osoby, které si nejsou v terénu úplně jisty svou rovnováhou. Pro nordic walking platí stejná pravidla jako u klasické kondiční chůze – dodržení správné intenzity, frekvence i doby trvání je podmínkou pro co největší přínos pro naše zdraví. I zde musíme zdůraznit důležitost správného obutí, ponožek a vůbec celého sportovního oblečení.

Zaměřte se na správnou výšku holí

Prodejci sportovního náčiní se v současné době předhání v co nejpropracovanějším a tedy co nejdražším modelu holí. Pro nás je ale důležité, aby byly hlavně správně vysoké. Pro výpočet výšky můžeme použít jednoduchý vzorec: 0,68 × vaše výška. Správnou výšku můžeme dále určit tak, že hole chytíme za rukojeť, opřeme o zem a předloktí musí s paží svírat pravý úhel. Nordic walking je vhodné kombinovat s klasickou chůzí a nezapomínat na protahovací a kompenzační cvičení. A to především z toho důvodu, že po dlouhém používání hůlek a přivyknutí si na neustálou oporu končetin se bez nich najednou můžete cítit nejistí.

Partnerem stránek je VZP ČR.
Cvičení s cukrovkou