Cvičení s cukrovkou
Cvičení s cukrovkou

Jízda na kole

Co potřebuji na cyklojízdu

Základním vybavením pro venkovní jízdu je přilba, bezpečnostní odrazky, světlo a láhev na doplnění tekutin. Oblečeni byste měli být maximálně pohodlně a co nejvíce v souladu s počasím. Vhodné jsou cyklistické kalhoty s vycpávkou, které nesmí nikde škrtit. Jestliže jste úplní začátečníci, absolvujte nejprve několik hodin na stacionárním kole. Zjistíte tak, jak vaše tělo reaguje na danou intenzitu a teprve až si budete jisti, vyražte na ostrou projížďku do přírody. Rozhodujete-li se, zda si pořídit domů stacionární kolo, zvažte, zda máte pro jeho umístění dostatek prostoru a zda ho opravdu využijete tak, jak si představujete.

Jízda na kole je ideální pohybová aktivita jak v přírodě, tak v tělocvičně nebo doma na tzv. stacionárních kolech či rotopedech. Výhodou jízdy na stacionárním kole je to, že si sami můžeme nastavit intenzitu zátěže a následně ji velmi přesně hlídat prostřednictvím monitoru tepové frekvence, jež je běžnou součástí dnešních stacionárních kol. Při jízdě ve venkovním terénu jsme to samozřejmě spíše my, kdo se musí přizpůsobit, a to profi lu, který okolní krajina nabízí.

Cyklistika je všeobecně uváděna jako ideální pohybová aktivita pro lidi s nadváhou a přidruženými onemocněními. Aby ale byla zdraví skutečně prospěšná, je nutné dodržovat určitá pravidla. Tak jako u ostatních pohybových aktivit je zde požadavek správné intenzity pohybu – od příliš nízké nebo příliš vysoké intenzity se nedočkáme kýžených výsledků. V přírodě může být někdy problém regulovat intenzitu zátěže, v každém případě nejezděte na těžké převody, volte raději střední převod, i když jedete po rovině. Pro frekvenci a dobu trvání pohybové aktivity platí stejná pravidla jako pro chůzi či jiné aerobní pohybové aktivity.

Zvolit správné kolo

Zásadní jak pro jízdu venku, tak na stacionárním kole v tělocvičně nebo doma je správný výběr kola. Pamatujte na to, že kola mají různou nosnost. Pro lidi s vyšší hmotností je pro svou masivnější konstrukci vhodnější horské kolo, a to i když nehodláte jezdit v horském terénu. Stačí jen vyměnit pneumatiky s hrubým vzorem za hladší. Důležité je zaměřit se na výběr sedla, které by mělo být pohodlné – budete na něm přece trávit poměrně dlouhou dobu. Pravdou ale je, že na každé sedlo si budete muset nějaký čas zvykat. Nastavení správné výšky sedla a řidítek je samozřejmostí – předejdete tak nepříjemným bolestem zad, kolenních kloubů, ale především odřeninám, které jsou pro cukrovkáře zvlášť nebezpečné. Kolo si nechte seřídit odborníkem a stejně tak ho nechávejte pravidelně kontrolovat. I stacionární kolo si zaslouží jednou za čas odbornou kontrolu.

Partnerem stránek je VZP ČR.
Cvičení s cukrovkou